Železniční doprava z Číny
Obliba železniční nákladní dopravy z Číny a do Číny v posledních letech neustále roste, a to zejména díky zvýšenému toku investic do infrastruktury, rozmachu obchodu a mezinárodních projektů a také díky kalkulacím poměru času a nákladů. V porovnání s leteckou nebo námořní nákladní dopravou představuje železniční doprava z hlediska času a nákladů zlatou střední cestu. Železniční přeprava je v průměru třikrát rychlejší než námořní přeprava a stojí zlomek nákladů na leteckou přepravu (s výjimkou mimořádných událostí). Nejčastěji se tímto způsobem dovážejí výrobky, jako jsou vozidla, elektronika, počítačové součástky, oděvy, kosmetika a sezónní výrobky, u nichž je důležitá především krátká doba přepravy.
Evropa je s Čínou spojena především dvěma železničními trasami:
- První trasa začíná v Suzhou na východním pobřeží Číny, vede na severovýchod - spojuje Peking, Dalian a Shenyang, napojuje se na Transsibiřskou magistrálu, vede přes Sibiř, Moskvu, Varšavu a obvykle končí v Hamburku.
- Druhá trasa spojuje čínská města Zhengzhou, Xi´an, Chongqing a Chengdu, vede přes celou západní Čínu, Ujgurskou oblast, Kazachstán, poté se napojuje na Transsibiřskou magistrálu a pokračuje přes Polsko, Českou republiku a dále do Španělska. Tato železniční trasa je označována za nejdelší železniční spojení na světě.
Pomocí těchto dopravních tras je zboží na Slovensko a do České republiky doručeno minimálně do 12-14 dnů. Nákladní vlaky mohou urazit cestu dlouhou 12 200 km za 15-20 dní s nákladem o hmotnosti několika set až tisíců tun. Ještě než se začnete těšit a počítat, musíte si uvědomit, že doba přepravy se prodlouží o dobu potřebnou ke zpracování potřebné dokumentace, absolvování hraničních kontrol, personálních změn a celního odbavení. Mezi nejvýznamnější jména na seznamu přepravních společností patří OCG, SINO-EURO railway international logistics nebo na našem trhu národní dopravci a GEFCO.
V současné době má vlakové spojení s Evropou otevřeno 15 čínských měst, mezi nimi Chengdu, Chongqing, Yiwu, Shenzhen, Suzhou, Harbin, Xi'an a mnoho dalších významných dopravních a továrních uzlů. Jednotlivá města jsou propojena s 16 velkými evropskými městy. Infrastruktura se v Číně rozvíjí nepřekonatelným tempem, takže bychom se neměli divit, kdyby se počet hlavních čínských železničních uzlů pro přepravu do Evropy v příštích deseti či patnácti letech zdvojnásobil. Nejvytíženější trasa dnes vede ze Shanghaje přes Xi'an do Varšavy nebo Poznaně a dále k zákazníkovi. Ve hře jsou však i možnosti přímé přepravy do Bratislavy a Prahy (v roce 2017 bylo zahájeno přímé železniční spojení mezi Prahou a městem Yiwu na východním pobřeží ČLR), nebo dodávky "od dveří ke dveřím" ve spolupráci s místními dopravci. Možností je také logisticky náročnější, ale mezi zákazníky oblíbená kombinovaná doprava.
Výhody železniční nákladní dopravy:
- Jak již bylo zmíněno výše, železniční nákladní doprava představuje zlatou střední cestu - je téměř o polovinu levnější než letecká nákladní doprava a o 60 % rychlejší a bezpečnější než vodní nákladní doprava.
- Další výhodou je relativně snadnější a rychlejší vyřizování logistických záležitostí, především v souvislosti s deklarací zboží, a schopnost rychlého jednání čínské strany, kterou zajišťuje nepřetržitý servis.
- K dispozici jsou 20stopé, 40stopé, 40stopé kontejnery High-cube, 45stopé kontejnery High-cube, 45stopé chladicí kontejnery, otevřené kontejnery atd., které nabízejí velkou rozmanitost povahy přepravovaného zboží.
- Relativní bezpečnost zboží - zásilka je zapečetěna v Číně a otevřena až v místě určení.
- Pravidelnost spojení - 7x týdně v obou směrech.
- Možnost směrování zásilek a rychlé jednání v případě nepředvídané události.
Nevýhody:
- Možná zpoždění způsobená např. výměnou nebo "přezouváním" vozů při vjezdu na území Ruska a napojení na Transsibiřskou magistrálu a opětovnou výměnou vozů na hranicích Běloruska. Vlak projíždí značným počtem zemí a s tím spojenou byrokracií - zpoždění dodávek není neobvyklé.
- Přeprava chemických látek, léčiv, mléčných výrobků nebo lithiových baterií vlakem je zakázána.
- Nákladní vlaky projíždějí různými klimatickými pásmy - od subtropické jihovýchodní Číny až po ruskou Sibiř. Je na uvážení zákazníka, zda související změny teploty mohou poškodit povahu přepravovaného předmětu.
Parametry objednávky již nejsou problémem
Vlaková nákladní doprava je vhodnou volbou pro velké objemy zboží i pro značně omezené objemy zásilek. Většina přepravních společností dnes běžně nabízí služby FCL (Full Container Load) i LCL (Less than Container Load). Pro klienty dovážející menší množství zboží z Číny je k dispozici také sběrný kontejner s pravidelnou expedicí zboží - jednou týdně (vždy ve čtvrtek) se ze Xi'anu expeduje přímo do Bratislavy a Prahy. Do jednoho kontejneru se tak vejde až 10 zásilek pro 10 různých klientů, od velikosti jedné krabice až po paletu, a zákazník si již nemusí pronajímat celý kontejner - cena se rozpočítá. Cenu kontejneru není možné přesně určit, protože záleží na přepravní společnosti a také na přepravovaném zboží nebo požadavcích na skladování.
Požadované dokumenty a pojištění
Asi není třeba příliš zdůrazňovat, že zajištění potřebné dokumentace je nezbytným krokem pro úspěšnou přepravu a příjem zboží. Mezi základní dokumenty patří:
- Packing List - dokument obsahující podrobné informace o přepravovaném zboží (seznam, množství, hmotnost, základní popis).
- Bill of Landing (B/L) - přepravní doklad, který slouží jako smlouva mezi dopravcem a odesílatelem, obsahuje veškeré informace o dodávce s pokyny pro přepravu. Držitel B/L má právo na náklad nebo na jeho převzetí.
- Commercial Invoice - faktura nebo přepravní doklad zasílaný prodávajícím kupujícímu; tento doklad je nezbytný pro výpočet výše cla a dalších poplatků a je také základním dokladem potřebným pro kontrolu dováženého nebo vyváženého zboží. Doklad musí obsahovat základní a kontaktní údaje prodávajícího a kupujícího, popis zboží, zemi původu, objem, počet a hmotnost zásilky a podpis odesílatele.
- Certificate of origin (C/O) - prohlášení o původu zboží.
- Insurance certificate - pojištění je vhodnou, ale ne nezbytnou součástí dovozu z Číny. Certifikát o pojištění je nezbytný pro případnou náhradu škody v případě poškození zboží a pojistné události, měl by obsahovat údaje o přepravovaném zboží a výši pojistného krytí.
Před odesláním zboží je nutné projednat pojištění a jeho podmínky s druhou stranou, protože není povinností odesílatele nebo dopravce sjednat pojištění zboží. Většina přepravních společností poskytuje svým klientům pojištění (v závislosti na INCOTERMS a za příplatek) a vybavení celní dokumentace - to však není jejich povinností, a proto je na zákazníkovi, aby si tuto skutečnost ověřil. Důležité je také věnovat pozornost předmětu pojištění a pojistnému krytí v závislosti na zvoleném typu pojištění (omezené krytí, všechna rizika, ...) nebo na tom, zda je zásilka pojištěna proti živelním pohromám, dopravním nehodám, škodám z nedbalosti, škodám způsobeným zpožděním dodávky atd.
Zásadní roli hraje také balení zásilky - položky musí být zabaleny jednotlivě a pečlivě. Obal musí poskytovat dostatečnou ochranu zboží, štítky a nápisy musí být viditelné a v neposlední řadě musí být zboží naloženo do příslušného vozu. V případě pojistné události nárok na pojistné plnění zaniká, pokud balení nebo nakládání zboží neodpovídá normám. (Za zničené kožichy naložené do otevřeného vozu byste asi těžko vymáhali náhradu.) Doba krytí začíná okamžikem naložení zboží po celou dobu přepravy a obvykle končí patnáctým dnem od data dodání do cílové stanice, ale přesné podmínky určuje dopravce.
Potřebujete poradit nebo si nevíte rady? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme.