Domů Média Články Letecká přeprava zboží z Číny

Letecká přeprava zboží z Číny

Autor článku:
Daniela Franeková
Daniela Franeková

Letecká přeprava z Číny by se dala popsat v superlativech - nejrychlejší, nejbezpečnější, ale také nejdražší. V porovnání se železniční nebo námořní dopravou je to nejrychlejší možnost - můžete očekávat, že vaše zboží bude z Číny doručeno do 7-10 dnů, ale nebude to levná záležitost. Letecká nákladní doprava se používá především k přepravě zboží, u kterého je důležitá rychlost a efektivita dodání - zboží s omezenou trvanlivostí, zvířata, léčiva, elektronika, nebezpečné látky nebo cenné a luxusní zboží, u kterého je nejdůležitější bezpečnost.

Slovenská republika a Česká republika mají přímé spojení s několika největšími čínskými městy: Peking, Shanghai, Chengdu, Shenzhen, Xi´an a Guangzhou, což umožňuje pohodlné a efektivní doručování zboží bez zbytečných logistických řešení v rámci Evropy.

Toto přímé spojení umožňuje nejen doručení z letiště na letiště, ale také od dveří ke dveřím. V současné době mohou letadla s největší kapacitou přepravovat náklad o hmotnosti přibližně 250 tun nebo objemu 1100 m3. Mezi nejznámější společnosti v oboru patří bezesporu Air China, Kintetsu World Express, Kerry Apex, DB Schenker, Sun Jet Logistics Xiamen Co, Shengyu Freight, Sino Shipping a mnoho dalších. Opět hraje velkou roli čas - podrobné plánování s dostatečnou časovou rezervou, někdy ale nemusíte mít na výběr a potřebujete zásilku odeslat v co nejkratším čase.

Výhody letecké přepravy:

  • Rychlost dodání
  • Bezpečnost přepravovaného zboží - letecká přeprava se řídí mnohem přísnějšími pravidly než jiné druhy dopravy, přísná pravidla upravují nejen podmínky vaší zásilky, ale také bezpečnost a manipulaci s přepravovaným zbožím. Riziko krádeže nebo poškození zboží je proto minimální.
  • Trasování zásilek
  • Spolehlivost dodací lhůty
  • Relativně nízké náklady na pojištění - rychlost a bezpečnost doručení se odráží v ceně pojištění a tlačí ji dolů.
  • Široká nabídka služeb orientovaných na zákazníka
  • Vhodné pro velké zásilky nebo zboží nepravidelných tvarů.
     

Nevýhody letecké nákladní dopravy:

  • Cena - jedná se o nejdražší způsob přepravy zboží.
  • Přísná bezpečnostní opatření obsahující celý seznam zakázaných předmětů - lithiové baterie, plyny, výbušniny,...
  • Ekologická stopa
  • Možné zpoždění v důsledku špatných přírodních podmínek
  • Přísné podmínky a množství požadované dokumentace

Služby a kalkulace ceny

Vzhledem k počtu hráčů na trhu se letecké společnosti předhánějí i v tom, co mohou svým zákazníkům nabídnout. Rozměry zásilky nehrají v letecké tak zásadní roli, protože zásilky již necestují v rozměrově omezených kontejnerech, ale jsou nakládány přímo na palubu letadla. Letecká nákladní doprava nabízí také velké množství služeb - mezi běžně nabízené patří:

  • Airport-to-airport - dodání zboží z cílového letiště je na zákazníkovi.
  • Door-to-door
  • Priority Air -  24/7 služba je vhodná pro urgentní zásilky, doba dodání je 1-3 dny, asi není třeba dodávat, že je to také jedna z nejdražších služeb na trhu.
  • Premium Air - služba nabízející maximální bezpečnost s každodenními odlety zaručujícími doručení do 3-5 dnů.
  • Economy Air - ekonomicky nejpříznivější varianta s pravidelnými odlety a dobou dodání 5-7 dní.
  • Air Charter - vysoce přizpůsobitelná služba zaměřená na zákazníka, která je k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a 365 dní v roce. Termíny odletů a příletů, velikost nákladu a bezpečnost jsou přímo řízeny zákazníkem, který není omezen na předem naplánované lety, ale sám určuje místo a čas odjezdu i cíl cesty.

Cena letecké přepravy je pojem, který není jednoznačný. Zatímco v železniční nebo námořní dopravě se cena rozpočítává na jeden kontejner, v případě letecké dopravy hraje hlavní roli celková hmotnost (zboží + paleta) a objem (tzv. objemová hmotnost). Řekněme, že za 1 kg si dopravce účtuje 2 €, ale tím to nekončí a do výpočtu vstupuje objem zásilky, obvykle 1 m3 = 167 kg (v případě expresní zásilky 200 kg). Cena se vypočítá z položky s vyšším číslem, výpočet ceny lze shrnout následovně: Zákazník A posílá balík o objemu 1 m3 (167 kg) a fyzické hmotnosti 20 kg; zákazník B posílá balík o objemu 0,1 m3 a hmotnosti 100 kg (objemová hmotnost je 16,7 kg). V případě zákazníka A je objemová hmotnost větší než fyzická hmotnost, proto se výsledná cena vypočítá z objemové hmotnosti (167 x 2 = 334 €), v případě zákazníka B je fyzická hmotnost balíku větší než jeho objemová hmotnost - cena balíku se vypočítá z jeho fyzické hmotnosti (100 x 2 = 200 €). Je však třeba poznamenat, že výše uvedený příklad je „knižní“, každá přepravní společnost má jiný ceník a rovnici pro výpočet konečné ceny.
 

Požadované dokumenty

Vzhledem k přísným bezpečnostním pravidlům je seznam požadovaných dokladů mnohem rozsáhlejší než u železniční nebo vodní dopravy. Proto byste neměli nechávat přípravu na poslední chvíli, ale plánovat dopředu.

  1. Airway bill (AWB) - doklad vystavený dopravcem (leteckou společností) při převzetí přepravních dokumentů a zboží. Jedná se o obdobu nákladního listu, AWB obsahuje všechny potřebné informace o zásilce a umožňuje její dohledání.
  2. Commercial invoice - faktura nebo přepravní doklad zasílaný prodávajícím kupujícímu; doklad je nezbytný pro výpočet výše cla a dalších poplatků, je také základním dokladem potřebným pro kontrolu dováženého nebo vyváženého zboží. Doklad musí obsahovat základní a kontaktní údaje prodávajícího a kupujícího, popis zboží, zemi původu, objem, počet a hmotnost zásilky a podpis odesílatele.
  3. tzv. „Packing list“  - dokument obsahující podrobné informace o přepravovaném zboží (seznam, množství, hmotnost, základní popis).
  4. Certificate of origin (C/O) - prohlášení o původu zboží.
  5. Insurance certificate – pojištění není nezbytnou, ale doporučení hodnou součástí dovozu z Číny. Pojistný certifikát je nezbytný pro případnou náhradu škody v případě poškození zboží a vzniku pojistné události, měl by obsahovat údaje o přepravovaném zboží a výši pojistného krytí.

 

INCOTERMS a pojištění

Stejně jako u jiných druhů dopravy je dobré věnovat pozornost podmínkám INCOTERMS, které určují, která strana je odpovědná za určitou část dovozního procesu. Ačkoli většina kupujících by zkratky DAP nebo DAT ve smlouvě ráda viděla, pravděpodobnost, že s nimi prodávající bude souhlasit, není příliš vysoká (i když ne nemožná). Nejběžnější zkratky, se kterými se zákazník při obchodování s Čínou setká, jsou EXW, FOB, CIF, DAT a DAP, ale zároveň je třeba si uvědomit, o jakou verzi INCOTERMS se jedná (2000, 2010, 2020).
EXW - dodavatel (prodávající) nese nejmenší odpovědnost a riziko - jeho odpovědnost končí v okamžiku, kdy je objednávka připravena k expedici ve výrobním závodě. Veškerou následnou odpovědnost, rizika a poplatky nese kupující.

FOB - dodavatel je odpovědný za dodání zboží na letiště nakládky. Veškeré náklady a rizika přecházejí na kupujícího v okamžiku dodání zboží na palubu letadla.

CFR/CIF - prodávající je odpovědný za přepravu zboží a nese odpovědnost a rizika až do okamžiku příjezdu na letiště k cílovému místu určení, veškeré nezbytné poplatky ( místním úřadům, přepravní a letištní poplatky) hradíte vy. Součástí smluvních podmínek je povinnost uzavřít pojištění.

DAT (delivery at terminal) - jak název napovídá, prodávající nese odpovědnost, rizika a platby až do okamžiku, kdy je zboží doručeno do určeného terminálu nebo místa určení. Poplatky hrazené prodávajícím však nezahrnují daň ani clo a za dopravu do vašeho skladu jste odpovědní vy. 

DAP - prodávající je odpovědný za dodání zboží na místo určení (např. do skladu kupujícího) a nese odpovědnost po celou dobu přepravy, nese veškerá rizika, ale náklady jdou k úhradě kupujícímu.

Součástí INCOTERMS je proto určení, kdo je odpovědný za sjednání pojištění, ale ve většině případů je to kupující. Většina leteckých společností poskytuje svým zákazníkům pojištění, které je však ve většině případů nedostatečné a má jen minimální krytí. Ačkoli je pojištění letecké přepravy levnější než pojištění železniční nebo námořní přepravy (kratší doba přepravy a větší bezpečnost), většina společností nemůže pojistit 100 % hodnoty přepravovaného zboží, ale pouze 60 % hodnoty. Cena pojištění se liší v závislosti na povaze přepravovaného zboží - pojištění luxusního nebo křehkého zboží bude dražší než pojištění běžných zásilek a roli bude hrát také výběr letecké společnosti a trajektorie letu. Většina leteckých společností nabízí svým zákazníkům  tzv. „carrier liability“ pojištění, kdy odpovědnost za poškození, ztrátu nebo zničení zboží přebírá dopravce. Nezapomeňte však, že tento typ pojištění je ze své podstaty nakloněn dopravci a chrání především dopravce. Nejlepší, ale také nejdražší formou je „full-risk“ pojištění, ale z krytí mohou být vyloučeny křehké předměty náchylné ke zničení, stejně jako přírodní katastrofy nebo zásahy třetích stran. Některé pojistné smlouvy však nabízejí také pojištění pro zboží přepravované z letiště do konečného skladu nebo k vám domů. Znovu však připomínáme, že pojistné krytí zaniká, pokud je balení nebo nakládání zboží nestandardní nebo pokud je balení poškozeno již při nakládání zboží na palubu letadla.

Obaly hrají v letecké dopravě snad ještě důležitější roli než v jiných druzích dopravy. Balení musí zohledňovat povahu zásilky - doporučuje se použití pětivrstvých krabic, bublinkové fólie, polystyrenu, dveřních krabic nebo palet, aby byla zásilka nepohyblivá. Vzhledem k velké rozmanitosti zboží přepravovaného letecky doporučujeme, abyste si podrobněji prostudovali pokyny pro balení jednotlivých druhů zboží. Mnoho přepravních společností poskytuje svým zákazníkům balicí službu - je to sázka na jistotu a ušetří vám to čas při hledání balicích pravidel dopravce. Jasná viditelnost a identifikace označení a štítků zboží je nutností.

Potřebujete poradit nebo si s tím nevíte rady? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme.

Potřebujete konzultovat svůj podnikatelský záměr s Čínou?

Ozvěte se nám a domluvíme se na spolupráci.

Kontaktujte nás
2024 © SINOVIA CONSULT s. r. o.
Webdesign: HexaDesign Realizace: Studio digitálních řešení
TOPlist