Kontejnerová a námořní přeprava z Číny
Přeprava zboží po moři z Číny je pravděpodobně nejčastější volbou pro velké i malé obchodní společnosti. V porovnání s leteckou nebo železniční přepravou je námořní kontejnerová doprava nejlevnější variantou, ale i když ušetříte, musíte si při čekání na zboží připravit pevné nervy - přeprava může trvat 60 až 75 dní. Námořní přeprava se nejčastěji používá pro přepravu objemných předmětů nebo zásilek, které nelze přepravit letecky nebo po železnici. Nejčastěji se tímto způsobem dovážejí výrobky, jako jsou vozidla, tovární zařízení, suroviny pro další zpracování a zejména těžké a velkoobjemové zboží.
Trasa spojující Českou a Slovenskou republiku s Čínou vede od východního pobřeží Číny (přes velké přístavy jako Tianjin, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Shenzhen a Guangzhou), přes Východočínské a Jihočínské moře, podél pobřeží Srí Lanky, přes Arabské moře, Adenský záliv, Rudé moře, Suezský průplav a nakonec do Středozemního moře, kde:
- při dovozu zboží do Slovenské republiky je nejčastějším místem určení přístav La Spezia v italské Ligurii, odkud je zboží následně dopravováno na Slovensko - především do Bratislavy.
- při dovozu zboží do České republiky pokračuje plavba přes Gibraltarský průliv, podél pobřeží Portugalska a Francie, přes Keltské moře a Lamanšský průliv do Hamburku, který je konečnou destinací a mezipřistáním pro další přepravu do České republiky - přes Frankfurt nad Mohanem do Ústí nad Labem, Kolína nad Rýnem a Prahy.
Při použití těchto dopravních tras je zboží dodáno na Slovensko přibližně do 60 dnů a do České republiky minimálně do 65 dnů (cesta se může prodloužit z důvodu nepříznivých přírodních podmínek, svátků, byrokracie apod.). Jedna přepravní loď může přepravit 15 000 až 24 000 kontejnerů. Mezi nejznámější společnosti námořní dopravy patří COSCO (China Ocean Shipping Company Ltd.), DB Schenker, AEB Logistics, Kintetsu World Express, Inc. a mnoho dalších. Čísla vypovídají o využití námořní přepravy - v roce 2019 dosáhla hodnota zboží dovezeného z Číny do Evropy astronomických 362 bilionů eur a hodnota zboží vyvezeného do Evropy 198 bilionů eur. Vzhledem k tomu, že Česká republika i Slovensko jsou vnitrozemské země, je třeba vzít v úvahu i možnost kombinované dopravy - zboží lze z námořního přístavu přepravovat po vodě, letecky, po železnici nebo klasickou silniční dopravou.
Výhody námořní nákladní dopravy:
- nejdostupnější metoda
- možnost přepravy těžkých nebo nadrozměrných výrobků nebo výrobků, které nelze přepravovat letecky nebo po železnici (nebezpečné látky).
- nejekologičtější možnost přepravy zboží.
- relativní bezpečnost zboží
- dostupnost 20stopých (28m3), 40stopých (58m3), 40stopých High-cube (65m3), 45stopých High-cube (75m3), 45stopých chladicích kontejnerů nebo otevřených kontejnerů.
- relativně jednodušší a omezenější dokumentace ve srovnání s leteckou přepravou
Nevýhody námořní přepravy:
- Časová náročnost - jedná se o nejpomalejší logistickou cestu, kterou mohou prodloužit čínské svátky (což zvyšuje náklady - kdo by pracoval přes svátky bez příplatku?) nebo nepříznivé přírodní podmínky.
- Obrovské přetížení zejména během velkých svátků - zejména během čínského Nového roku nebo vánoční sezóny, kdy množství zboží přepravovaného po celém světě prudce stoupá, proto doporučujeme myslet dopředu a nerezervovat na poslední chvíli.
- ekonomicky nepříliš výhodná varianta při přepravě malých objemů zboží.
- nemožnost směrování zásilky
- příplatky za přístavy
- vzhledem k poloze České republiky a Slovenska omezená možnost přímého doručení "door-to-door" - zboží je doručeno do "nejbližšího" námořního přístavu, přeloženo a opět dopraveno k zákazníkovi.
Námořní přeprava poskytuje relativní volnost (omezenou pouze vaším obchodním plánem nebo finanční situací) ve velikosti objemu dodávky, ať už se jedná o malou nebo větší objednávku. Tuto službu dnes běžně nabízí většina přepravních společností:
- FCL (Full Container Load) - pro objednávky dosahující kapacity plného kontejneru.
- LCL (Less than Container Load) - pro menší objednávky, které nedosahují kapacity plného kontejneru; do jednoho kontejneru lze naložit zboží od XY zákazníků - konečná cena za kontejner je rozpočtena.
- RORO (Roll on, Roll off) - zboží je naloženo na loď v kamionu, aniž by opustilo přívěs. Služba funguje jako klasický trajekt, kdy je kamion "naložen", "vyložen" v cílovém přístavu a pokračuje k zákazníkovi (door-to-door).
- „Dry/liquid bulk“ - přeprava sypkého materiálu (např. uhlí, oceli, plastů, pelet, obilovin, oleje, paliv atd.) určeného k dalšímu zpracování, který je přepravován plavidlem speciálně upraveným pro přepravu daného zboží.
Je námořní přeprava skutečně finančně nejvýhodnější?
Pro přepravu pomocí služby LCL se doporučuje provést dodatečný výpočet a porovnání finančních možností s jinými druhy dopravy. Je pravda, že námořní přeprava je nejlevnější možností, ale především při přepravě velkých objemů zboží. Využití služeb LCL se obvykle doporučuje pro zboží o objemu 0-15 m3, ale kritéria se mohou u jednotlivých přepravních společností lišit. Některé přepravní společnosti stanovují minimální objem 1 m3 nebo hmotnost 1 t. Finanční výhoda námořní přepravy spočívá v tom, že cena se odvíjí od hmotnosti zásilky, zeměpisné vzdálenosti a délky dodání. Pro zásilky o hmotnosti do 100 kg je nejvhodnější letecká přeprava, ale lze zvážit i přepravu po železnici.
Bez papírů to nepůjde.
Dokumenty potřebné pro úspěšnou přepravu a dodání zboží z Číny se nijak neliší od základních dokumentů vyžadovaných pro železniční přepravu. Mezi základní dokumenty patří:
- tzv. „Packing list“ - dokument obsahující podrobné informace o přepravovaném zboží (seznam, množství, hmotnost, základní popis).
- Bill of Landing (B/L) - přepravní doklad, který slouží jako smlouva mezi dopravcem a přepravcem, obsahuje veškeré informace o dodávce s pokyny pro přepravu. Držitel B/L má právo na náklad nebo na jeho převzetí.
- Commercial Invoice - faktura nebo přepravní doklad zasílaný prodávajícím kupujícímu; tento doklad je nezbytný pro výpočet výše cla a dalších poplatků a je také základním dokladem potřebným pro kontrolu dováženého nebo vyváženého zboží. Doklad musí obsahovat základní a kontaktní údaje prodávajícího a kupujícího, popis zboží, zemi původu, objem, počet a hmotnost zásilky a podpis odesílatele.
- Certificate of origin (C/O) - prohlášení o původu zboží.
- Insurance certificate – pojištění neni nezbytnou, ale vhodnou součástí dovozu z Číny. Pojistný certifikát je nezbytný pro případnou náhradu škody v případě poškození zboží a vzniku pojistné události, měl by obsahovat údaje o přepravovaném zboží a výši pojistného krytí.
INCOTERMS a pojištění
Mezinárodní obchodní podmínky jsou nezbytnou součástí dovozu z Číny a určují, která strana je odpovědná za určitou část dovozního procesu. Nejčastější zkratky, se kterými se zákazník při obchodování s Čínou setká, jsou EXW, FOB, CIF a DAP. Je však třeba dbát na to, o jakou verzi INCOTERMS se jedná (2000, 2010, 2020).
EXW - dodavatel (prodávající) nese nejmenší odpovědnost a riziko - jeho odpovědnost končí v okamžiku, kdy je objednávka připravena k expedici ve výrobním závodě. Veškerou následnou odpovědnost, rizika a poplatky nese kupující.
FOB - dodavatel je odpovědný za dodání zboží do přístavu nakládky a na loď. Veškeré náklady a rizika přecházejí na kupujícího okamžikem dodání zboží na palubu plavidla.
CFR - prodávající je odpovědný za přepravu zboží a nese odpovědnost a rizika až do okamžiku příjezdu do nejbližšího přístavu do místa určení. Povinnost uzavřít pojištění je součástí smluvních podmínek.
DAP - - prodávající je odpovědný za dodání zboží na místo určení (např. do skladu kupujícího) a odpovídá za celou dobu přepravy a nese veškerá rizika, náklady však hradí kupující.
Součástí INCOTERMS je i stanovení toho, kdo je odpovědný za sjednání pojištění, ale ve většině případů je to kupující. Přepravní společnosti jsou ze zákona povinny mít pojištění pro případ nehody nebo přírodní katastrofy, je však otázkou, jaké postavení v této smlouvě zaujímáte vy jako zákazník. Proto je více než vhodné uzavřít pojištění svého zboží. Na trhu existuje řada pojišťoven s touto specializací a toto pojištění vám může nabídnout i samotná dopravní společnost. Druh a cena pojištění přepravovaného zboží závisí na povaze přepravovaného zboží a na místě určení. Pojištění se obvykle vztahuje na poškození (funkční i vizuální), ztrátu a odcizení zboží nebo jeho části. V případě pojistné události právo na pojistné plnění zaniká, pokud je obal nebo nakládka zboží nestandardní nebo pokud byl obal poškozen již v době nakládky na loď.
- Balení zboží musí odpovídat mezinárodním normám: zboží musí být zabaleno do pětivrstvých kartonových krabic obalených plastem a uloženo na paletách standardních evropských rozměrů (1200 x 1000 mm / 1200 x 800 mm) s jasně viditelnými a identifikovatelnými štítky označujícími zboží.
Pozornost je třeba věnovat typu zvoleného pojištění (omezené pojištění, pojištění všech rizik atd.) nebo tomu, zda je zásilka pojištěna proti živelným pohromám (vzhledem k vysokému riziku živelných pohrom se doporučuje), dopravním nehodám, škodám způsobeným nedbalostí atd. Opožděné dodání zboží je běžným negativním jevem, který jde ruku v ruce s námořní přepravou, ale může obchodním společnostem způsobit finanční ztráty. Tento aspekt je však předmětem sporů mezi zákazníky, dopravci a pojišťovnami, protože daná finanční ztráta se obtížně prokazuje a akceptuje. Myslete na to předem a dobře si naplánujte časový rozvrh dopravy. Doba pojistného krytí začíná okamžikem naložení zboží na plavidlo a v závislosti na typu smlouvy končí a) přepravou do místa určení a do rukou příjemce uvedeného v přepravních dokladech b) přepravou do jiného skladu nebo skladovacího místa před dodáním do místa určení c) 60 dnů po ukončení vykládky zboží z plavidla. Přesné podmínky jsou stanoveny ve smlouvě.
Potřebujete poradit, nebo si nevíte rady? Kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme.