Co dovézt z Číny, toť otázka…
…a také téma tohoto článku. Samozřejmě, každý importér ví, jaký výrobek může na evropském trhu prodat a co tedy potřebuje z Číny objednat. Je ale zásadní si předem říci, jakou míru „přizpůsobení“ bude vámi dovezený výrobek vyžadovat. Toto kritérium totiž rozhoduje o časové, ale také finanční náročnosti dovozu. Promítá se rovněž do míry rizika, které je s obchodní transakcí spojeno.
Předně, jsou tu produkty, které se většinou nijak přizpůsobovat nemusí. Například hračky. U takových postačí, pokud si odběratel před objednáním zásilky nechá poslat ke kontrole vzorek. A má na paměti, že čínští dodavatelé občas jako vzorky posílají výrobky, které pak už nejsou v produkčních množstvích schopni vyrábět. Prostě jako vzorek obdržíte kvalitu, v kontejneru vás však bude čekat „šunt“. Řešit se to dá návštěvou u dodavatele a odebráním vzorků přímo z výroby a zejména pak detailní smlouvou, která vlastnosti výrobku dokonale specifikuje (například použité materiály).
Další kategorií výrobků jsou ty, které vyžadují drobné úpravy – například změnu barvy, vypískování loga atd. Od varianty popsané výše se postup příliš neliší – opět je možno nechat si poslat vzorky a opět je hlavně potřeba na přesnou specifikaci produktu myslet ve smlouvě.
Nejsložitější z hlediska financí a času je outsourcing výroby komplikovaných, specifických komponent. U toho budete samozřejmě muset dodat technickou dokumentaci, které Číňané musí rozumět. Dále se nejspíš budete muset dohodnout na tom, jak to bude s formami - dodáte-li je vy, nebo si je vyrobí v Číně sami. Vlastnictví forem detailně upravte ve smlouvě. Bez pochyb budete formy platit vy, to ale neznamená, že vám je čínský dodavatel po skončení výroby, nebo v případě, že se v jejím průběhu ve zlém rozejdete, také předá. Hrozí, že pak pomocí těchto forem začne vyrábět zboží sám, nebo je dokonce prodá konkurenci (i to se stává).
Konečně, je vhodné, abyste i v tomto případě měli sepsanou smlouvu a vaše smlouva co nejdetailněji stanovila požadavky na výrobní proces. Neb tam, kde je to možné, bude se čínský výrobce snažit maximálně ušetřit, a to zpravidla hlavně na místech, kde to není vidět. Jenže to často bývá ta nejhorší varianta.