TOPlist

Stačí jeden z milionu (nebo spíš ne)

Jan Hebnar | 17. 1. 2014
Stačí jeden z milionu (nebo spíš ne)

Vlasy mi hrůzou na hlavě už asi nikdy nevstanou, ale kdyby mohly, stávalo by se tak vždy, když slyším od českých podnikatelů obchodně/marketingové moudro: „Čína, to je přece trh o jedné a půl miliardě spotřebitelů. Stačí, když se nám podaří náš produkt prodat jednomu ze sta/tisíce/miliónů, tak bude vše OK. Pohoda.“

Jenže nebude.

Taková obchodní strategie nevychází, bez výjimek, s železnou pravidelností a to především ze dvou důvodů:

1)      Čína je možná říše divů, ale pro Alenku tu místo není a neplatí tak slovy Lewise Carolla řečené : "If you don't know where you're going, any road will get you there.“ Na to je totiž Čína moc veliká. Pokud přesně nevíte kdo je váš zákazník, kde a jak ho najdete a co je váš USP, proč by si měl vás produkt koupit, čínské dobrodružství vás zruinuje. Budete investovat čas, peníze a energii zbytečně, tam, kde vám to nepřinese očekávaný efekt.

2)      Na druhou stranu Čína zas není tak veliká, jak se na první pohled zdá. Odpočítejte si z 1,3 miliardy spotřebitelů  minimálně polovinu. To jsou číňané, kteří žijí na vesnici a evropské výrobky si tak nemohou a dlouho nebudou moci dovolit. Sedm set milionů městských obyvatel je i poté stále z větší části nižší střední třída, pro kterou platí totéž. Když se prokousáte k té střední třídě, pro kterou je konzumace importovaného zboží věcí společenského statutu, jste dnes na nějakých 200 milionech.  Pořád je to dvacetinásobek počtu obyvatel naší skromné zemičky, ale k miliardám má toto číslo daleko.

Takže vlastně je taková strategie nesmyslná ze dvou protichůdných důvodů – jednak protože vždy v menší nebo větší míře vždy jinými slovy znamená nedostatek zacílení  (smrtelný hřích marketingu), jednak proto, že ignoruje reálnou velikost trhu (smrtelný hřích marketingu číslo 2).

Tudy tedy cesta nevede. Čína je sice země s 1,3 miliardami obyvatel, ale to jev podstatě zcela irelevantní informace pro jakýkoli business plan. Pokud tedy váš čínský obchod nespočívá v tom, že budete do země středu vyvážet rýži. A to je zase celkem nepravděpodobné, protože tato obilovina zrovna není typický český exportní artikl…. 

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 861
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat