TOPlist

Ještě jednou pro Hospodarske noviny

Jan Hebnar | 25. 3. 2014
Ještě jednou pro Hospodarske noviny

Tak ještě jednou pro Hospodarske noviny. A hlavně se pořádně pochválit, nikdo to za vás neudělá.... :-).

 

Aký podiel na tržbách spoločnosti Kinex má dnes obchod s čínskymi partnermi? (ak je to možné, doplňte aj jeho vývoj za niekoľko posledných rokov)

 

Asie představuje z hlediska objemu našeho prodeje stále poměrně malou část pohybující se někde na úrovni šest procent. Z toho tvoří zcela drtivý podíl Čína a je možné říci, že tento podíl se v posledních letech nijak výrazně nezměnil. Založení naší pobočky v Šanghaji by však mělo změnu - ve smyslu nárůstu naších obchodních aktivit v Číně - přinést.

 

Ako Vaše aktivity v Číne vyzerajú - ide o čistý export, alebo z krajiny aj importujete? Skúste prípadne napísať aj čo importujete a v akých objemoch, ak je to možné.

 

Do Číny především exportujeme, již nyní je to pro nás stěžejní trh pro naši divizi textilních ložisek. Do budoucna bychom chtěli expandovat také do oblasti letecké, automobilové a vlakové výroby. Co se týče importu, tuto oblast bohužel na starosti nemám, v našem holdingu má nákup na starosti jiná dceřiná společnost.

 

Píšete, že nové zastúpenie má podporiť Vaše aktivity v celej Ázii. S ktorými inými ázijskými krajinami ešte obchodujete, prípadne máte záujem obchodovať?

 

S tím, jak se textilní průmysl v souvislosti se zvyšujícími náklady práce v Číně pomalu ale jistě přesouvá do Indie, Bangladéše nebo Pákistánu, objevují se i v těchto zemích noví zákazníci pro naši již citovanou divizi ložisek pro textilních strojů. Indie je pak určitě mimořádně zajímavý trh z pohledu ložisek pro vlakovou dopravu, neb železniční síť a její vytíženost je tam obrovská. Díváme se tedy i tímto směrem, získat potřebné certifikáty a najít korektní obchodní partnery však není v Indii snadné.

 

Čínsky trh je podľa Vás vhodnou alternatívou k európskemu trhu. Ako sa obchodu spoločnosti darí v Európe? Stíha prípadný rast v Číne nahrádzať prípadné výpadky v Európe? (ide len o môj predpoklad, pokojne ma opravte)

 

Ano, lze říci, že krize měla v Evropě nejznatelnější dopad právě v dopravě a my jako výrobci ložisek pro automobilovou a především kolejovou dopravu dozvuky tohoto dopadu pociťujeme i nyní. Na druhou stranu je náš výrobní program diverzifikovaný tak, že jsme schopni výpadky jedné divize více méně pokrýt. Oproti tomu v Číně jako takové krize v podstatě nebyla – čínská vláda nalila do ekonomiky masivní stimulační balík a ten pomohl výpadek poptávky po čínském zboží v evropských zemích a USA překonat. Řadě evropských firem tak pomohla lepší ekonomická situace v Číně chudé období překonat. My jsme vůči čínskému trhu přece jen exponováni poměrně málo, takže o vykrývání případného propadu asi nemůže být řeč. Přesto je relativní stabilita a růst čínského trhu i pro nás jednou z dalších motivací, proč na něm dále expandovat.

 

Spomínate aj intenzívnu podporu zo strany ambasády a konzulátu SR. V čom konkrétne vás podporujú?

 

Podnikání v Číně se od podnikání v Evropě liší v mnoha věcech. Dle mého názoru je ale nejmarkantnější rozdíl v tom, že úroveň důvěry mezi podnikateli je tu mimořádně nízká. V případě, že protistranu neznají, jsou čínští podnikatelé mimořádně nedůvěřiví. Takové obchody se pak realizují pomalu (nebo vůbec). V Číně má proto zásadní roli prostředník – někdo, kdo obě strany seznámí a zaručí se za jejich kredibilitu. Obchodní oddělení ambasád a konzulátů jsou pro tuto roli ideální. Jako bývalý český obchodní diplomat vím, že tato práce není jednoduchá a musím říci, že slovenským kolegům, kteří nyní působí na ambasádě v Pekingu a konzulátu v Šanghaji, se nám takto otevírat dveře otevírat daří. A to přesto, že nepracují ani zdaleka v takových podmínkách, jako například jejich američtí nebo němečtí kolegové.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 392
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat