TOPlist

Je libo 550 milionů zákazníků?

Jan Hebnar
Je libo 550 milionů zákazníků?

V roce 2013 je online více než půl miliardy Číňanů, což z Říše středu dělá nejen zemi s největším počtem uživatelů internetu vůbec, ale hlavně zemi se závratným potenciálem pro ty, jež si chtějí svůj první milion vydělat třeba právě obchodováním na netu.

Číňané jsou hravý národ - hlavně online

Britský The Economist nedávno zajímavě poznamenal, že vývoj čínské e-komerce se dá dost dobře ilustrovat na trhu s online počítačovými hrami. Jejich obliba roste raketovou rychlostí. Za poslední rok o 35%, do roku 2016 se očekává nárůst obratu z momentálních 9 miliard na 20 miliard amerických dolarů. Prim pak hrají především domácí servery – namísto globálně úspěšnému‚ World of Warcraft‘, tak Číňani dávají přednost třeba domácímu ‚The Dream of Three Ancient Kingdoms’.
Online je dnes v Číně okolo 40% populace. Za posledních 10 let se jedná o pětinásobný nárůst, který bude s velkou pravděpodobností nadále pokračovat i v následujících letech. Vyspělé ekonomiky, ke kterým Čína svým socioekonomickým vývojem čím dál tím více směřuje, mají totiž internetovou základnu někde kolem 70% populace.

Také rádi nakupují

550 miliónů online Číňanů však nedělá z Číny pouze zemi s největším počtem uživatelů internetu vůbec, ale hlavně největší online trh na světě. Potenciál čínské e-komerce se navíc rozrůstá doslova ze dne na den. Za posledních pět let vyskočil jeho obrat z 25 na 200 miliard USD a do roku 2015 se očekává nárůst na nějakých 450 miliard USD (a to navíc nezahrnuje online nákupy jídla a cestování). Letos by měla Čína vůbec poprvé v počtu online obchodních transakcí trumfnout i Spojené státy.
Naprostá většina online transakcí prozatím probíhá mezi samotnými spotřebiteli, nebo chceme-li použít cool anglických zkratek: v rámci systému C2C, tedy consumer-to-consumer. Stále více společností (zejména pak těch zahraničních) však začíná vnímat čínských online svět jako poměrně bezbolestný vstup na čínský trh, a tak se očekává, že B2C zažije v následujících několika málo letech neuvěřitelný boom. Už v roce 2015 by mělo 40% všech online nákupů probíhat právě směrem od obchodní společnosti ke spotřebiteli.

Čínský e-commerce má svá specifika

Podobně jako je tomu v tom sektoru online her, čínský spotřebitel na netu všeobecně preferuje čínské domény a těžce vydělané jüany utrácí především skrze čínského prostředníka. Nejrůznější online podvody pak v Číně děsí snad každého a jejich riziko se čínští spotřebitelé snaží minimalizovat tím, že dávají - mnohem více než je tomu běžné na západě - na kritiku a doporučení těch, co již od daného prodejce něco pořídili. A tak tedy, pokud chcete na čínském online trhu uspět, zapomeňte na Ebay či Amazon a seznamte se s Taobao. A co se virálního marketingu týče Facebook, Twitter či YouTube vám samozřejmě také moc nepomůžou, zkusit je třeba jejich čínské klony RenRen, Sina Weibo anebo Youku.

Vládce všech e-shopů Taobao

Sektor C2C v Číně bezkonkurenčně ovládá již zmíněný Taobao, kterému se někdy docela trefně přezdívá ‚čínský Ebay‘. S Ebayem taky Taobao strhlo krutou bitvu. Obě společnosti vstoupily na trh v podobnou dobu: Ebay v roce 2002 akvizicí EachNetu, tehdejší jedničky v C2C e-komerci, Taobao založený společností Alibaba Group o dva roky později s plány tak odvážnými, že by jim tehdy věřil kromě CEO Alibaby Jack Ma asi jen málokdo. Ač se však Ebay snažil, co se dalo a do své čínské filiálky investoval za posledních deset let na 400 milionu dolarů, jeho agresivní marketingová strategie se minula účinkem a tržní podíl americké společnosti na čínském trhu spadl v prvních pěti letech od vstupu z 85% na mizivých 8%. A nutno poznamenat, že onen podíl spadl právě ve prospěch Taobao, kterému dnes říká pane přibližně 86% C2C online komerce.
Registrace na Taobao není nijak zpoplatněna, problémem však může být, že zapsat se na něj se může pouze držitel čínského pasu. A tak pokud byste chtěli na vlastní kůži zkusit jaké dobrodružství Taobao nabízí, ale podle pasu jste Čech můžete se jedině domluvit s někým čínské národnosti a normálně tam při registraci vložit jeho údaje.
Co se týče online B2C transakcí, tak ty v Číně probíhají především na Tianmao, které do roku 2012 vystupovalo pod názvem Taobao Mall a taktéž patří společnosti Alibaba Group. Skrze Tianmao se v roce 2011 uskutečnilo 81% všech B2C online nákupů. K roku 2012 si na něm založilo svůj e-shop přes 50 000 společností nabízejících kolem 200,000 značek. V minulém roce se přes Tianmao prodalo více věcí, než v kamenných obchodech pěti nejúspěšnějších čínských maloobchodníků dohromady.

Otevření internetového obchodu není obtížné

Jestli i Vás láká zjistit, jak by se na Vaše výrobky dívali Číňani a jestli právě tam na Vás nečeká ten všemi chtěný zlatý důl, musí Vaše společnost být v prvé řadě zaregistrována v Číně. Teprve pak si můžete na Tianmao zakoupit svůj e-shop, jehož poplatky se liší v závislosti na typu prodávaného zboží a pohybují se až ve výši 80,000 RMB. Je také třeba počítat s tím, že Tianmao nemá anglickou verzi a tak, veškeré Vaše byznys-snažení bude muset probíhat v čínštině.
Co se týče platebních systémů i zde má monopol společnost z rodiny Alibaba Group, firma Alipay. Alipay k platbě C2C transakcí využívá (alespoň tedy na Taobao) kolem 60% kupujících, B2C pak 20%.

Pro zahraniční podnikatele je čínský online trh tvrdý oříšek

Ač je čínský online trh obrovský, rozhodně od něj nečekejte automatický úspěch. Konkurence je na něm totiž extrémní a ceny bolestivě nízké (a i když máte dojem, že níž už to jít nemůže, tak vězte, že může). Je pak také třeba si uvědomit, že pro Číňana hraje při nákupu značka výrobku velmi důležitou roli. Doby, kdy se v Číně zkupovalo všechno zahraniční čistě jenom kvůli tomu, že je se jedná o „zápaďácký“ produkt, je pryč. Navíc, podle nejnovější studie společnosti McKinsey už ani neplatí to, že by Číňani hlava nehlava skákali od jedné značky k druhé, ale naopak začíná se u nich projevovat tzv. brand loyalty, která novým značkám vstup na čínský trh dosti ztěžuje. Kdyby se Vám přeci jenom podařilo uspět – a to ne že bychom Vám to nepřáli - hrozí dost velké riziko, že se najde nějaký dobrák, který vaše know-how s radostí zkopíruje.
Čínská e-komerce nabízí velký potenciál k úspěchu a točí se v ní beze sporu obrovské peníze. Konkurence je však obrovská a záleží už pouze jenom na Vás, jestli na boj s čínskými protivníky máte nervy a žaludek.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 43
Odeslat komentář

Aktuální články

Jak nakrmit Draka?

Ondřej Lapisz

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat