Domů Média Články Jak nakrmit Draka?

Jak nakrmit Draka?

Autor článku:
Ondřej Lapisz
Ondřej Lapisz

V Číně roste nejen počet obyvatel, a tedy i konzumentů, ale i spotřeba na jednoho obyvatele. Závratným tempem roste poptávka po zahraničních potravinách, které jsou synonymem kvality. Čínská poptávka hýbe celým trhem s vepřovým masem, mlékem či v poslední době rybami. Čínský spotřebitel často neváhá a za kvalitní zboží si připlatí. Čínský podnikatel mezitím neváhá ani s koupí celé zahraniční společnosti.

Nedůvěra v domácí potraviny

Skandály spojené s čínskými potravinami velmi zahýbaly s důvěrou spotřebitelů a ti se stále častěji přiklánějí k nákupu zahraničního, byť často znatelně dražšího, zboží. Dvě největší kauzy jste jistě sami zaznamenali. Tou první byla kontaminace dětského mléka melaminem, v jejímž důsledku 6 dětí zemřelo a 300 000 jich bylo hospitalizováno s vážnými problémy. Druhou kauzou byl prodej masa potkanů, lišek či norků jako masa hovězího a skopového. Zprávy, že například v polovině rýžových produktů v provincii Guangzhou se nachází kadmium, nebo že v mase největšího výrobce masných produktů se nachází růstový hormon klenbuterol, jsou jen dalšími ranami pro spotřebitelskou důvěru v čínské potraviny.
Čínská vláda si je dobře vědoma, že uspokojovat poptávku po kvalitních potravinách čistě dovozem není možné, a tak dělá vše pro to, aby zvýšila důvěru Číňanů v domácí potraviny. Vedle zavedení nových norem (ty jsou zaměřeny na 13 nejškodlivějších látek jako olovo, rtuť či arsen) vláda nedávno uspořádala Týden bezpečnosti potravin. Celý projekt probíhal od 17. do 27. 6. a jeho součástí bylo na 70 dílčích akcí jako např. výstava o bezpečnosti potravin a inovační technice či fórum o bezpečnosti potravin v Číně. (www.czech.cri.cn) Zmíněná výstava se konala od 17. do 19. 6. v Pekingu. Zaměřovala se na inovace a dosažený pokrok v oblasti bezpečnostních technologií na poli potravinářství. Důraz byl kladen například na techniky, technologie a prostředky ke sledování pohybu výrobků a identifikovatelnosti jednotlivých vstupních surovin.
Podpora vlády je také směřována do oblasti zdravé výživy a tzv. bioproduktů. Čínská vláda v této oblastí plánuje do roku 2015 udržovat až 20% růst. Mělo by vzniknout až 10 společností s tržbami přes 10 miliard RMB (přes 30 miliard Kč). Biofarmy produkují drahé, ale velmi přísně kontrolované maso. Bohužel však v Číně neexistuje žádný jednotný systém kontroly a označování bioproduktů a mnoho výrobců své produkty označuje jako bio neprávem, čímž škodí těm poctivým. S jistotou tak lze nakoupit snad jen osobně, přímo na farmě.

Příležitost pro zahraniční výrobce

Popisované situace se v nedávné době rozhodla využít česká společnost Hamé. Té se podařilo prorazit na potravinářském veletrhu SIAL v Šanghaji. Na tomto již tradičním veletrhu se představilo přes 2 000 vystavovatelů a navštívily jej desítky tisíc návštěvníků. Hamé ve své tiskové zprávě na www.hame.cz uvádí:

„Na veletrhu se nám potvrdilo, že o potravinářské výrobky Hamé mají Číňané velký zájem. Naše zdejší prezentace nám pomohla otevřít dveře pro budoucí export na tento gigantický trh. Pozornost obchodníků budily zejména naše kojenecké výživy, ale i prémiové masové výrobky. Jen během prvních dvou dnů navštívili naši expozici zástupci zhruba stovky firem. A velmi nadějně se jevilo jednání hned s několika potenciálními čínskými obchodními partnery. Věřím, že pokud se nám podaří rychle vyřešit všechny administrativní požadavky pro vývoz na čínský trh, první výrobky Hamé by do Číny mohly zamířit již v letošním roce,“ zdůrazňuje Hynek Vincenc, manažer Hamé, který společnost na veletrhu SIAL v Číně osobně zastupoval.
V souvislosti s plánovaným zahájením vývozu do Číny již dříve komerční ředitel Hamé Bohumil Vráblík připomněl, že středoevropský prostor začíná být Hamé těsný, a proto hledá nové exportní trhy. „Čínu považujeme v našem odvětví za mimořádně perspektivní trh, v některých kategoriích potravin dokonce nesoběstačný. Naše prezentace na veletrhu měla pomoci v navázání nezbytných kontaktů pro dovoz našich výrobků, zejména těch, které budou zacíleny na spotřebitele vyhledávající kvalitní potravinářské výrobky renomovaných zahraničních značek. Platí to mimo jiné i pro kojenecké výživy, neboť v Číně narůstá třída movitějších lidí, kteří chtějí svým dětem dopřát kvalitní stravu, u níž nehrozí žádná zdravotní rizika,“ vysvětluje situaci Bohumil Vráblík.

Nejbližší velkou plánovanou akcí je veletrh FADS od 6. do 8. prosince v Pekingu. Na 40 000 m^2 se má představit na 2 000 vystavovatelů z nejrůznějších oborů. Namátkou jde o výrobce vína, mléčných produktů, nealkoholických nápojů, masa či pekařských výrobků. Na veletrh má být pozváno až 10 000 zástupců čínských odběratelů. Více informací naleznete na http://www.fadschina.com/.

Pro vstup na čínský trh se rozhodla např. i francouzská společnost Danone, největší výrobce jogurtů na světe. Na spolupráci se dohodla s čínskou společností Mengniu Dairy. Společně plánují investice v hodnotě přesahující 8 mld. Kč. Danone tak reaguje na klesající poptávku v Evropě, kde plánuje zrušit až 900 pracovních míst. Pozadu nezůstává ani další potravinářský gigant - společnost Nestlé. Ta již nyní v Číně vlastní hned několik vývojových a výzkumných center, spolupracujících s dalšími společnostmi s podílem Nestlé.

I potraviny lze padělat

Téměř automaticky si ve spojení s Čínou vybavíme kopírování výrobků a značek či výrobu produktů lehce zaměnitelných s originálem. Bohužel ani oblasti potravinářství se tento fenomén nevyhýbá. Sáhnout ve spěchu po napodobenině není nijak obtížné. Odhaduje se, že až třetinu (!!) celkového prodeje potravin tvoří napodobeniny a padělky. Výrobky se obvykle neliší ani cenou. Zákazník si ani později nemusí všimnout, že zakoupil napodobeninu a je-li s výrobkem nespokojen, utrpí tím zejména pověst Vaší značky. Je tedy velmi důležité mít se před padělateli na pozoru. Přestože se Vaše úsilí bude blížit boji s větrnými mlýny. Posuďte sami, jak dlouho Vám bude trvat, než naleznete rozdíl v následujících názvech: Kangshuaibo (???, originál: ???), Wang Haha (???, originál: ???) nebo Maijie (??, originál: ??). (převzato z webu http://www.echinacities.com/)

TIP: Četli jste náš článek o nebezpečích pro Vaši značku?

Čínské zahraniční investice

Číňané se (jak již dobře víme) neohlížejí čistě jen po konečných produktech, ale nezřídka nakupují celé společnosti včetně jejich rozvinutých technologií. Jak již bylo v úvodu zmíněno, celou situaci umocňuje rychlost růstu poptávky a neudržitelnost jejího uspokojování dovozem. Nejaktuálnějším krokem byl nedávný nákup americké společnosti Smithfield Foods, největšího producenta vepřového masa na světě. Čínskou společnost Shanghui International Holdings operace přijde v přepočtu na téměř 95 miliard Kč. Na oplátku získá 460 farem, které ročně produkují kolem 15,8 mil. prasat, veškeré technologie a zkušenosti s výrobou kvalitních potravin a v neposlední řadě renomovanou značku. (www.bloomberg.com)
Českým příkladem úspěchu na poli potravinářských technologií může být rožnovská společnost RETIGO s.r.o. Společnost se zaměřuje zejména na výrobu parních konvektomatů, ale nabízí také šokové zchlazovače, udržovací skříně či pekařské pece. Společnost exportuje až 80 % výrobků a právě v Číně, potažmo celé Asii se jí začíná dařit. „...v každé zemi se snažíme najít obchodníka - rodilého mluvčího, který naši firmu zastupuje a hledá další distributory. Naše aktivity se na Asii soustřeďují už několik let, jezdíme tam na výstavy, ale bez čínsky hovořícího člověka je tam malá šance na úspěch. Nám se takového zástupce podařilo najít a tržby v Asii začaly růst." (www.prumyslovaautomatizace.cz)

Příležitosti stále existují

Kvalitní český výrobek si místo na čínském trhu najde s velikou pravděpodobností. Zvážíte-li všechna rizika obchodování s Čínou, čekají na Vás všechny příležitosti tohoto dynamicky se rozvíjejícího odvětví. Vždy je těžké najít obor, na jehož růstové vlně se můžete svézt, ale potravinářství je dost možná jedním z nich.

Potřebujete konzultovat svůj podnikatelský záměr s Čínou?

Ozvěte se nám a domluvíme se na spolupráci.

Kontaktujte nás
2024 © SINOVIA CONSULT s. r. o.
Webdesign: HexaDesign Realizace: Studio digitálních řešení
TOPlist