TOPlist

Jak na marketing v Číně (díl IV.)

Jan Hebnar | 28. 4. 2013
Jak na marketing v Číně (díl IV.)

V minulém díle miniseriálu Jak na marketing v Číně jsme si řekli, že pro úspěšný průnik na čínský trh musíte vašemu zákazníkovi tak trochu "vidět do hlavy" - pochopit jeho potřeby, váš výrobek jim přizpůsobit a umět to vše hezky odkomunikovat. To platí všude na světě - jen v Číně je to jiné (těžší), protože potřeby běžného Číňana nám vždy nejsou zcela evidentní. Pro Čínu typická je však také obava z kopírování - jak moc se dá tomuto především asijskému fenoménu bránit si povíme dnes.

Velmi jednoduché výrobky, které jsou založeny na unikátním designu, budou v Číně (v případě jejich prodejního úspěchu) brzo okopírované. To se stalo například českým Bohemia Machine Glass a jejich designovému sklu, ale výčet takto postižených zahraničních společností je téměř nekončný.

Vaše strategie by pak měla s touto eventualitou počítat – zatímco tvar všech vašich výrobků pravděpodobně neochráníte (to by mohlo být velice nákladné), můžete relativně snadno budovat svou strategii na ochranné známce, jejímuž kopírování lze v Číně zabránit poměrně snadno.

Vůbec nejlepší je ale na právo se nespoléhat – tedy alespoň tam, kde to jde – například u technických výrobků volí zahraniční firmy různé metody, jak kopírování čínským konkurentům co nejvíce znepříjemnit, nebo alespoň oddálit. Konečně, velká většina úspěšných zahraničních firem počítá s tím, že jejich výrobky prostě kopírovány budou nezbude jim než jediné – inovovat, inovovat a inovovat. Být prostě od napodobitelů vždy o krok napřed kvalitou, nebo funkcemi. Jiná možnost, jak být na čínském trhu dlouhodobě úspěšný, totiž většinou není.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 530
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat