TOPlist

Jak na marketing v Číně (díl III.)

Jan Hebnar | 9. 4. 2013
Jak na marketing v Číně (díl III.)

V minulém díle miniseriálu Jak na marketing v Číně jsme si řekli, že pro úspěšný průnik na čínský trh si musíte najít svůj segment. V obrovské Číně není nic důležitějšího - pokud naprosto přesně nevíte, kdo váš produkt může koupit, budete zbytečně vyhazovat peníze za nezacílenou reklamu. Pokud už ale víte, kdo je váš zákazník, potřebujete vědět, co takový konkrétní zákazník doopravdy potřebuje. Protože pak budete mít daleko snažší mu váš výrobek prodat (především z hlediska komunikace).

Pochopit potřeby segmentu – je pravděpodobně v mezinárodním marketingu největší oříšek, protože do hlavy vašim zákazníkům (vašemu segmentu) nevidíte nikdy. Navíc, v případě jiné kultury se rozdílnost v potřebách, které by měly vaše výroby obhospodařovat, ještě výrazně stupňuje. Vedle potřeb, které Číňan na výrobku vyžaduje stejně tak, jako Čech (cena, kvalita, snadnost obsluhy atd.) jsou pro Číňana typické:

a. Potřeba „se ukázat“ – Číňané utrácejí víc za výrobky, které konzumují (používají) veřejně – utratí poslední peníze za Západní automobil, zatímco doma mohou prát v lavóru. Společnosti, které to pochopili, dokáží na této potřebě vydělávat - například Starbucks v Číně neprodává kávu (kterou Číňané navíc stále "nemusí", ale schopnost ukázat ostatním, že "mám na kafe za 150kč a tím patřím do určité sociální skupiny".

b. Potřeba být úspěšný v kariéře – V Číně je mezi zaměstnanci obrovská soutěž. V zemi, kde 1,3 miliardy lidí soutěží o pracovní pozice vyhrají jen ti nejlepší. A ti, kteří nevyhrají, se nemohou těšit na štědré sociální dávky. Právě naopak. Proto se řada výrobků prodává jako „napomáhající v kariérním růstu“ i tam, kde to nedává zas až takový smysl (např. šampón vás učiní rozhodnější na pracovní schůzce).

c. Potřeba se „chránit“ – rapidní rozvoj Číny se také žádá oběti – znečištění životního prostředí způsobuje v některých oblastech neuvěřitelně vysokou úmrtnost (především na různé druhy rakoviny). Speciálně pro mladé rodiny vychovávající (jedno jediné) díte, je jeho bezpečí naprostou prioritou. Opět to znamená, že řada konzumních výrobků se prodává jako „zdraví vylepšujících“ ať už to dává smysl, nebo ne tak docela.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 367
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat