TOPlist

Jak jsem v Číně půjčoval (velké) auto

Jan Hebnar | 16. 10. 2013
Jak jsem v Číně půjčoval (velké) auto

O potřebě mít/dát/neztratit v Číně tvář jsme se na těchto stránkách bavili mnohokrát a speciální kapitolu k tomuto tématu bude obsahovat i náš nově připravovaný manuál o čínské etiketě. Jak se to má s čínskou tváří se přesvědčuji denně a i přesto mne stále dokáže něco nového překvapit. Což je na Číně a životě tady v zemi středu obecně asi to nejlepší (a zároveň to nejhorší).

Protože naše pobočka ještě fakticky neexistuje a protože koupit auto v Šanghaji je složitá (nebo spíše drahá – značka vás stojí i tři sta tisíc korun) procedura, jsme s mým kolegou Pengem (o něm příště) odsouzeni si auto při našich prvních cestách za zákazníky půjčovat (koupě bude přicházet v úvahu až za cca dva měsíce, myslíme si na Oktavii nebo Superba .

Sám jsem si kdysi auto v Číně půjčoval na Hainanu a dodnes se divím, že to vůbec bylo možné, protože jsem v té době měl ještě jen diplomatický pas a na ten údajně v Číně auto vůbec půjčit možné není. Jak to vypadá, je i tato nemožnost je takzvaná „čínská nemožnost“ která se proměňuje v možnost v souvislosti s tím, jak dlouho před úředníkem (nebo zaměstnancem pobočky půjčovny v tomto případě) jako laowai bezradně stojíte a kdy konečně pochopí, že pokud vám auto nepůjčí, jediná druhá možnost je ubytovat vás u něj doma v bytě 23m2, kde bydlí se svou manželkou, tchýní a nahluchlým dědou.

Tentokrát však půjčoval auto můj čínský kolega, takže fáze kontroly ID byla bez problémů. Bez problémů už ale nebyla fáze placení depositu, kdy jsme zjistili, že Peng má na kartě - která ani není jeho, ale patří jeho rodičům (zajímavé u třicetiletého člověka, který není Paris Hilton) – nastaven příliš nízký limit na zaplacení depositu. Já jsem celou situaci chápal tak, že deposit prostě na žádné auto nestačí a smířil se s tím, že Peng bude zoufale volat na všechny kolegy/rodiče/známé, kteří by nám mohli na auto půjčit.

Jenže to jsem se mýlil. Deposit totiž stačil na skoro všechna auta, kromě nejvyšší třídy, co měla půjčovna k dispozici. Půjčit si ale auto velikosti Škody Rapid (Kia K2, která ale u nás myslím není) však bylo jen přes Pengovu mrtvolu (to jsem pochopil až odpoledne). Když jsem se ale po dvou hodinách začal pátrat po přesné příčině našeho problému a došlo mi, že ztrácíme čas jenom kvůli 20 cm auta navíc, koukal jsem s otevřenou pusou. Naši zákazníci mají sídlo jen cca 150km od Šanghaje a technicky vzato se s naší prodlužující hádkou blížil okamžik, kdy se tato vzdálenost dala původně ujet pomalu na kole. Nezbývalo tedy, než do věci se vložit a rozhodl o půjčení K2ky.

Kiak2

Celé tři dny, kdy jsme v tomto – až na vadné ložisko v kole (jak příznačné) vydávající po celou dobu naší jízdy zvuk startující Enterprise - příjemném automobilu cestovali, byl můj kolega celý nesvůj z toho, že nás vylézat z takové krabičky nemohou vidět zákazníci, protože jako leading brand nemůžeme v něčem tak komickém, jako auto velikosti druhé Škody Octavie jezdit. Myslel to upřímně a ve prospěch naší firmy a našich zájmů, stejně upřímně já takové uvažování ovšem těžko dokážu pochopit. Člověk se holt stále učí, v Číně to platí dvojnásob. I o tváři.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 537
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat