TOPlist

Doprava v Xiamenu

Beata Motyková, 17.3.2013 | 17. 3. 2013
Doprava v Xiamenu

Na blogu SINOVIA se nyní můžete setkávat s příspěvky dvou českých studentů ekonomie, kteří do Číny odjeli na semestr získat nové (obchodní) zkušenosti. Takže Vláďo a Beo, hodně zdaru v říši středu :)!



Obecně vzato se doprava v Číně od Česka až tak moc neliší, já jsem však shledala pár zajímavých rozdílů, které stojí za to vyzdvihnout.

Hlavním dopravním prostředkem je tady autobus. Jsou tady dva základní typy a to normální autobus fungující jako u nás. Je zde elektronický systém placení a jedna cesta stojí 3 Kč. Potom je tady tzv. piati, což je rychlobus. Je pro něj postavená speciální cesta asi 30 m nad úrovní běžné cesty, po které jezdí pouze tyto piati. Jsou zde 3 dráhy. Je to něco jako metro, jen že nad zemí. Xiamen je ostrov a tak je komplikovaná výstavba pod povrchem zemským. Piati jezdí v podobné frekvenci jako pražské metro s rozdílem koncentrace cestujících. Člověk se musí ve špičce pořádně prorvat, jinak nevyleze ani nevleze. Číňané jsou zvyklí bojovat - co se týče toho. Vůbec nic jim neříká situace, kdy muž dává přednost ženě se slovy: „až po Vás“. To je holá fantazie zde.

Dalším velice využívaným prostředkem je moped. Motocykly na benzín jsou v Xiamenu zakázány z důvodu kvality ovzduší. Způsob využití se však trošku liší od našich motorek. Zatímco u nás lidé používají motorky spíše jako výletní dopravní prostředek, Číňané je často používají v rovnocenném významu jako my auto. Dokážou na něj naložit 2 velké propanbutanové bomby (plynofikace není zde ještě úplně rozšířená) úplně v klidu nebo obrovské krabice, které řidiče přesahují o 1,5 m. Nebo jej používají jako pojízdný obchod s potravinami. Dalším zajímavým zákazem je zde zákaz troubení v celém městě. Chvála bohu za to! Člověku pěkně duní v hlavě, když slyší neustálé troubení, jako lze zažít v Indii. Mimo zákaz je tady troubení více než u nás a to hlavně způsobené řidiči mopedu. Ještě jedním zajímavým poznatkem souvisejícím s mopedem jsou „rukavicové řídítka“. Přijde mi to celkem jako praktická věci.

Neméně využívaným dopravním prostředkem je tady kolo. Hlavně jsme to zaznamenali v Univerzitním kampusu. Jsou zde různé druhy, kvalita i stáří kol. Mezi mládeží je to dokonce něco jako módní doplněk. Můžete se zde setkat s krásně nastříkanými koly na v razících odstínech růžové, žluté či zelené úplně jako naše zvýrazňovací fixy. Všichni si na takové vychytávky nepotrpí, a tak některým stačí docela obyčejné, starší zrezlé kolo. Dalším poměrně pro nás zajímavým jevem je zdejší stupeň namazání brzd. V mnoha případech jde o minimum brzdného maziva, z čehož vyplývá, že to piští jak o život. Nikomu to však nepřijde divné a to je pro nás na tom zarážející. Jsme na ulici jediní, kteří vždy povyskočí kvůli nepříjemnému zvuku.

Střední třída tady samozřejmě vlastní luxusní autíčka, světové značky jsou poměrně populární, jako i ty čínské. Cesty jsou minimálně 2 proudové všude a často i 3 až 4 proudové. Infrastruktura zatím poměrně vystačí potřebě města. Pořád to vyrovnávají mopedy a kola. Taxíků je tady taky poměrně dost, poněvadž jsou celkem levné za 1 km je cena přibližně 8 Kč.

Kolem hlavního ostrova je však spousta menších ostrůvků, na které se člověk velice jednoduše a levně dopraví pomocí trajektu. Na nejbližší ostrov Gulangyu Island je to asi 7 min trajektem a cena je 12 Kč.

Více prozradí fotografie zde.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 123
Odeslat komentář

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat