TOPlist

Čínské automobilky míří do Evropy

Ondřej Lapisz, Jan Hebnar
Čínské automobilky míří do Evropy

Čína v roce 2013 pravděpodobně předstihne Evropu v počtu vyrobených automobilů. A to včetně produkce Ruska a Turecka. V roce 2012 bylo v Evropě vyrobeno 18,9 mil, zatímco v Číně bez dvou desetin 18 mil. Dle listu Financial Times se dá v roce 2013 očekávat pokles evropské produkce na 18,3 mil. kusů oproti růstu čínské produkce na 19,6 mil. automobilů Evropským automobilkám v roce 2013 zůstane pouhá pětina světového trhu (dle čísel tedy o něco větší díl zabere samotná Čína). Dávno zapomenuta jsou sedmdesátá léta, kdy každé druhé auto bylo vyrobeno v Evropě. Čínské automobilky tedy rostou závratným tempem. Od roku 2000 se jejich produkce zvýšila desetinásobně. Tato čísla jsou ohromující, je však nutno si ujasnit několik velmi podstatných detailů.

Číňané kupují nová auta jako diví, těm však stále chybí kvalita

Již v loňském roce podle Züddeutsche Zeitung Číňané nakoupili více automobilů než Evropané. Deník dále uvádí i předpoklad, že do roku 2030 se prodeje v Číně vyrovnají celému trhu Evropy a USA dohromady. Není divu; boj o evropského zákazníka je mnohem složitější, než o toho čínského. Obvykle je nutno jej přesvědčit k výměně staršího, stále funkčního vozu za nový. Hospodářská krize Evropu ze sevření nepouští, koupěschopnost klesá a nákup vozu se na žebříčku priorit propadá stále níže.
Na čínském trhu je situace naprosto odlišná. Prudce se rozvíjí střední třída obyvatelstva, koupěschopnost roste a kromě zlepšení mobility je vůz v neposlední řadě výrazem jistého společenského statutu, na který si Číňané potrpí, resp. rádi se pochlubí.
S tímto rychlým přibýváním zákazníků souvisí i další důležitý aspekt - průměrný čínský zákazník je stále ještě nenáročný. I přes obrovský potenciál čínského průmyslu jsou levné, čínské vozy, technologicky odhadem deset let za světovou konkurencí. Překvapivě se ale změna v nejbližší době nečeká a s kvalitou a technologickou vyspělostí čínských vozů se to hned tak nezlepší.
Oproti zavedeným značkám, jako Volkswagen či Toyota, investují čínští výrobci stále výrazně méně do výzkumu a vývoje nových technologií. Dokud čínský zákazník kupuje, není to potřeba. Zlomovým okamžikem bude, až na čínském trhu opadne současný boom. Čínské automobilky se budou muset spoléhat i na export, a tedy náskok známých automobilek dohnat.

Čínské vozy

Spolehlivost čínských vozů stále v nedohlednu

Zatím však nedostatky v čínském výzkumu zcela nepochybně trpí kvalita čínských aut. Americká společnost Sanford C. Bernstein & Co., výzkumná divize AllianceBernstein, provedla zevrubnou analýzu kvality čínské automobilové produkce. Za tímto účelem dokonce dovezla dva vozy značek Great Wall a Geely. Ty byly podrobeny důkladnému testovaní a nakonec do posledního šroubku rozebrány. Některé díly svou kvalitou a zpracováním velmi překvapily, jejich drtivá většina však dopadla špatně. Již po několika stovkách kilometrů testovacích jízd vykazovaly některé díly vysoký stupeň koroze a mechanického opotřebení. Není tak divu, že čínským automobilům byly na dlouhou dobu brány do Evropy uzavřeny. Důvodem bylo nejen nesplnění bezpečnostních norem, ale ani dalších technických požadavků.

Číňané táhnou do Evropy

Vůbec prvním výrobcem s vlastním montážním závodem na území Evropské unie se tak má stát až v příštím roce továrna společnosti Great Wall. Továrna automobilky Great Wall a jejího partnera Litex Motors vzniká poblíž města Loveč v severní části Bulharska. Obě společnosti plánují investovat v přepočtu přes 1,4 mld. Kč, vytvořit až 2000 pracovních míst a v roce 2014 produkovat na 50 000 vozů. Automobily budou určeny zejména pro bulharský, rumunský a turecký trh. V Bulharsku automobilka ostatně získala i zakázku na dodávku vozů pro policii. Výhledově si společnost činí i ambice ke vstupu na trhy skandinávských států, Velké Británie či dokonce Německa. Great Wall plánuje nejdříve montovat malé vozy s cenou kolem dvou set tisíc korun, ale v budoucnu i vozy kategorie SUV. To vše s klíčovým označením "Made in EU".
I v Evropě již existuje trh, kde čínské automoilky slaví úspěch a jejich vozy se dokonce řadí mezi nejprodávanější. Zemí zaslíbenou pro čínské vozy je Ukrajina. V ulicích lze běžně potkat vozy značek Geely, Chery, BYD, LandWind, aj. Právě vozy značky Geely zaujímají v počtech prodejů třetí příčku (lépe si vedou jen automobilky Hyundai a domácí ZAZ). Hlavním lákadlem je cena - v přepočtu i 135 000 Kč za oblíbený sedan Geely CK. Tomu se podařilo předběhnout i dlouho oblíbenou Škodu Octavia.

čínská auta

Investice čínských firem ale nejdou jen na "zelenou louku"

Výrazné investice do známých automobilek v Evropě (např. Volvo, Saab) i USA dávají znát, že má Čína o tento obor veliký zájem. Dosavadní fungující spolupráce s řadou světových automobilek čínské kapitálově silné podniky bezesporu láká. Ty se na evropském trhu prosazují i nepřímo, obvykle ovládnutím výrobců různých komponent. Vše do sebe zapadá a české podniky nejsou výjimkou. Němečtí vlastníci většiny podniků provázáných s tahounem české ekonomiky - automobilovým průmyslem - mají problémy a Čína má na oplátku dostatek kapitálu. To jí umožňuje ovládnout celé jejich podniky a získat tak zejména jejich dlouho získávané know-how, dobré jméno i pečlivě budovanou tržní pozici. Příkladem jsou třeba společnosi Buzuluk (výrobce pístních kroužků), Kiekert (výrobce zámků) či Saar Gummi (výrobce gumových těsnění dveří a kapoty). Dle slov manažerů koupených firem však do vedení a chodu (alespoň prozatím) nijak nezasahují.
Čínští výrobci však expandují také pod vlastním brandem. Tak kupříkladu čínská YAPP Automotive Parts Co., Ltd (YAPP), založená v prosinci roku 1988, je skupina firem specializovaných na vývoj, výrobu a prodej plastových palivových nádrží pro automobilový průmysl. Mezi nejznámější zákazníky firmy YAPP patří VW, Audi, Škoda, GM, Ford, PSA, Hyundai, Kia a mnoho dalších světových výrobců automobilů. YAPP rovněž expanduje do světa a disponuje továrnami v Austrálii, Rusku, Indii a také kanceláří v Německu. YAPP CZECH AUTOMOTIVE SYSTEMS Co., s.r.o. u Mladé Boleslavi je prvním výrobním areálem této společnosti v Evropě.
Má nám zvyšující se počet investic v této průmyslové branži vadit? Ani to není jednoduché říci. Čínské akvizice neznamenají jen jednodušší přístup čínských firem na evropský trh, ale také možnost, jak našim výrobcům umožnit vstup na obrovský trh čínský. Pro české firmy tak znamenají jak hrozbu, tak příležitost.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 583
Odeslat komentář

Aktuální články

Jak nakrmit Draka?

Ondřej Lapisz

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat