TOPlist

Čína připravena k odletu

Ondřej Lapisz
Čína připravena k odletu

Přestože Čína dokázala uskutečnit vesmírný let a je schopna vyrobit velmi pokročilé vojenské technologie, na svůj úspěch v civilním letectví stále čeká. Svého pokulhávání v této oblasti si je dobře vědoma, a proto také do vývoje civilních letounů směřuje nemalé prostředky. Snad největší naděje se upínají k letounu Comac C919. Právě tento letoun, ve spojení s rostoucí poptávkou Číňanů po letecké dopravě, má Zemi středu pomoci stát se v následujících dvou dekádách hlavním hráčem na poli leteckého průmyslu.

Čína nakupuje

Současná čínská flotila je složena téměř výhradně z letounů dvou světových lídrů trhu – společností Airbus a Boeing (letouny Boeing tvoří velkou většinu, vždyť prvních deset letounů řady 707 dodal již v roce 1972). Jedním z posledních kontraktů je objednávka pro francouzskou společnost Airbus. Během cesty francouzského prezidenta Hollanda byla podepsána smlouva o dodání 42 letounů A320 a 18 letounů A330. Většina z těchto letounů bude vyrobena ve městě Tianjin (Tchien-ťin), 150 kilometrů od Pekingu. Zakázka má pro továrnu znamenat zhruba jeden rok práce. Některé zdroje naznačují, že objednávka by se mohla postupně rozrůst až na 100 letounů. Rozvíjející se poptávka po letecké dopravě (i tento článek se prolíná s tématem rozvíjející se střední třídy a rostoucího životního standardu velké skupiny obyvatel) má ostatně v nejbližších dvaceti letech znamenat výrobu a nákup až pěti tisíc nových letounů!

Čína však nekupuje pouze celá letadla, ale i samostatné díly, které používá při výrobě vlastních letounů. Čína tyto díly obvykle nedokáže zajistit vlastní výrobou, nebo alespoň ne v požadované kvalitě. Příkladem může být dodávka motorů H85 pro nové čínské letouny Caiga Primus 150 (lehký šestimístný letoun). Tyto motory dodá letňanský výrobce GE Aviation. Zmíněná zakázka podle všeho není poslední (E15).
Velký potenciál v rozvíjejícím se asijském trhu vidí i První brněnská strojírna Velká Bíteš. Spolupráci v Číně společnost navázala už v roce 1992. Do Číny dodává startovací a klimatizační jednotky pro letadla i vrtulníky. Přímo se podílí hned na několika projektech, včetně nákladního vrtulníku Z-8, který se již brzy bude vyrábět i sériově. Přesunout do Číny celou výrobu však společnost neplánuje, přestože se díky sofistikované technologii kopírování svých výrobků nebojí (iHned).

Čína vyrábí a prodává

Vlajkovou lodí civilního leteckého průmyslu v Číně se má stát vyvíjený letoun Comac C919. Ten se má stát přímou konkurencí letounů Boeing 737 a Airbus A320. Rozhodující bude jistě cena, která ale zatím nebyla oficiálně určena. Přestože se letoun stále ještě vyvíjí, už nyní je objednáno 380 těchto strojů a s každým veletrhem počet objednávek roste. Mezi hlavní objednatele patří jak Air China, tak například nízkonákladový dopravce Ryanair, který se i částečně podílí na vývoji.
Letoun C919 není prvním čínským pokusem o proniknutí na trh dopravních letounů. Už v roce 1980 došlo k testování letounu Shanghai Y-10. Letoun byl nicméně příliš těžký, měl tedy vysokou spotřebu a nízký dolet. Na jeho sériovou výrobu nikdy nedošlo.
První testovací let C919 byl plánován už na rok 2014, ale podle posledních údajů se první testování odehraje až v polovině roku 2015. Původní termíny dodání v roce 2016 se tak možná posunou až na rok 2018. K prvním zpožděním oproti plánu došlo již ve fázi získávání subdodavatelů. Jak již bylo zmíněno, některé sofistikované součásti není Comac schopen vyrobit. Stěžejními součástmi jsou pochopitelně motory. I na tomto poli má však Čína velké ambice a v co nejkratší době chce vyvinout vlastní dostatečně silný a spolehlivý motor. Podle současných plánů bude použit motor typu LEAP společnosti CFM International. Jako další subdodavatele můžeme zmínit kupříkladu Michelin (pneumatiky Air X) či Nexcelle (kompozitní materiály, odhlučnění letounu, …).
Comac C919 se má vyrábět ve dvou základních verzích. Standardní verze bude mít dolet 4075 km (141 míst) a rozšířená verze má zvládnout až 5555 km (156 míst).

Čína investuje

Prozatím musí Čína drtivou většinu dopravních letounů nakupovat, opravovat a udržovat v zahraničí. Vynakládá proto nemalé prostředky, aby tuto skutečnost změnila. Mimo drobných letounů a už popisovaného C919 investuje do vývoje dalších velkých letadel (C929 a C939), ale i do vývoje jednotlivých dílů. Největší úsilí směřuje do vývoje zmiňovaných motorů a jiných technologicky velmi náročných součástí.
Čína má nejen potenciál technologicky dohnat zbytek světa, ale dokonce se brzy může stát hybatelem na poli inovací. To vše díky obrovskému množství kapitálu, který brzy nebude proudit jen z centrálních zdrojů. Letectví se má otevřít soukromým investicím. Řeč je o zařízeních pro dodávky a uskladnění paliva, údržbě a opravách strojů, cateringu, distribuci a dalších službách. Rovněž bude umožněno soukromým kapitálem financovat výstavbu letišť v západní Číně.
Právě letiště jsou dalším cílem směřování investic. Celé dvě třetiny ze všech letišť, která jsou nyní po celém světě ve výstavbě, se nachází v Číně. Do roku 2015 má být k dispozici až 230 letišť. Nejsou reakcí pouze na rozvoj osobní dopravy, ale stanou se i cílem pro nákladní letouny.
Co to znamená pro české podnikatele?
V Číně neroste jen poptávka po velkých letounech, ale i po luxusních soukromých letadlech a helikoptérách. Českým společnostem se naskýtá prostor pro dodávky jak celých letounů, tak jednotlivých dílů. Např. už zmíněná PBS pracuje na motorech pro tyto menší stroje. Čínský trh představuje budoucnost pro velkou skupinu výrobců a lze téměř s jistotou počítat s tím, že Čína nebude mít zájem pouze o samotné letouny, ale o celé společnosti, včetně jejich technologií.
O podporu českého exportu do Číny na poli leteckých technologií se stará kupříkladu již tradičně agentura Czech Trade, a to pomocí seminářů a prezentací českých výrobců. Nejbližší plánovanou akcí je prezentace v rámci veletrhu v čínském Chengdu. Veletrh se koná od 21. do 23. 10. 2013 Czech Trade si od akce slibuje nové obchodní příležitosti pro české výrobce.
Jak je vidět, letectví se stává dalším odvětvím, kterému začínají „zlatá čínská léta“ a bude se tak jistě jednat o velmi dynamický a atraktivní obor.

Komentuj jako první

Komentuj příspěvek

Kontrolní číslo: 150
Odeslat komentář

Aktuální články

Jak nakrmit Draka?

Ondřej Lapisz

Vzdělávací kurzy

Vzdělávací kurzy pro firmy

Newsletter

Ty nejdůležitější zprávy pro vaše čínské podnikání.
Přihlaste se k odběru pravidelného Newsletteru zde.
Odeslat